Useimmat suomalaiset maalaistalot ovat punaiseksi maalattuja puurakennuksia, joita koristavat valkoiset ikkunoiden ja ovien karmit. Entisaikoina maalaamaton talo kertoi omaa kieltään sen omistajan taloudellisesta varallisuudesta, mutta niin ei ole enää. Nykyään tiedetään, että sään karaisema lautaverhoilu on kestävä, kuten Studio Widnäsin ajan kanssa syntynyt ainutlaatuinen hopeaan vivahtava patina. Kuten kaikki muukin tässä rakennuksessa, on se tietoisen valinnan tulos. Sisätiloissa puu on säilyttänyt sille tunnusomaisen lämpimän värisävyn, jota valo ja valkoiset pinnat korostavat.

Karin Widnäs on toteuttanut monen keraamikon unelman. Hän on rakentanut talon, jossa koti ja työtilat yhdistyvät ja jossa keraamisilla pinnoilla kokeilu on ollut mahdollista. Tie autotallissa sijaitsevista työtiloista avaraan valoa tulvivaan tilaan on ollut johdonmukainen ja päämäärätietoinen, sillä ammatinvalinnan hän tiesi jo yhdeksänvuotiaana, toimiessaan apulaisena äidin posliiniliikkeessä. Sen jälkeen oli selvää, että Taideteollinen korkeakoulu, oma paja ja tuotanto sekä opetustyö olivat hänen henkinen ja toiminnallinen kutsumuksensa.

Unelma omasta talosta heräsi samoihin aikoihin, kun Karin 90-luvun puolessa välissä muutti Fiskarsin vasta perustettuun käsityöläisyhteisöön, joka sijaitsee 70 kilometrin päässä Helsingistä. Vanhan ruukin kunnostus oli alussa ja sitä tehtävää varten kutsuttiin taiteilijoita ja käsityöläisiä asuttamaan autioituvaa ruukkia ja kunnostamaan rapistuvia rakennuksia. Karin päätti rakentaa uutta. Talon rakentaminen oli vaatimaton toimeksianto arkkitehdille, mutta massiivinen projekti yksin toimivalle keraamikolle. Koska Karinin motto on ”think big”, teki hän niin myös tässä tapauksessa.

Suunnittelun lähtökohta oli selvä; toimivuus oli kaiken keskipiste, rakennusmateriaali olisi puuta ja käsityö näkyisi luonnollisena osana arkkitehtuuria. Syntyi talo, jossa sekä arkkitehdin näkemykset että toimeksiantajan toivomukset kohtasivat täydellisesti. Yhteistyö arkkitehdin kanssa perustui molemminpuoliseen luottamukseen. Studio Widnäs, joka vuonna 2006 palkittiin vuoden puurakennuksena, toimii referenssinä, niin Karinille kuin arkkitehti Tuomo Siitoselle. Arkkitehtuurin puhdaslinjaisuus jatkuu sisustuksessa.

Karin muutti asumaan Studio Widnäsiin, jonka julkisivu on yhtä aikaa avoin ja suojaisa ja jonka jyrkän katon alla olevista suurista ikkunoista aukeaa näkymä järvelle, sen ollessa vielä keskeneräinen. Vähitellen hänelle muodostui selkeä kuva siitä, miten rakentaminen tulee saattaa päätökseen - Minkälaisen hän siitä haluaa. Jo rakentamisen alkuvaiheessa hän oli päättänyt, että kaiken tulisi olla valmista kymmenessä vuodessa periaatteella ”hiljaa hyvä tulee”.

Studio Widnäs on viimeistelty Fiskarsin taitavien hienopuuseppien toimesta, joiden käsialaa ovat sisustuksen yksityiskohdat, kuten ovet, ikkunat sekä veistokselliset portaat. Myös ajoitus oli oikea. Kiitos kaikkien uudisasukkaiden, Fiskarsista kasvoi samaan aikaan ainutlaatuinen kokonaisuus ja nähtävyys vailla vertaa, jonka yhteydessä Studio Karin Widnäsin merkitystä ei voi väheksyä. Fiskarsin ruukkiin ja Studio Widnäsiin löytävät tiensä niin ikään keramiikasta ja taidekäsityöstä, kuin myös arkkitehtuurista ja sisustuksesta kiinnostuneet.


KERAAMISIA PINTOJA SISUSTUKSESSA

Samana kesänä, kun piirustukset valmistuivat, valmisti Karin omat tiilet lyömällä. Samalla tavalla, jolla tiiliä on perinteisesti valmistettu vuosituhansien ajan. Vaikka tekotapa oli vanha, malli jonka tarkoituksellisesti vinolla pinnalla valo ja varjo leikkivät, oli uusi. Vastapäisellä seinällä valamalla valmistetuissa ontoissa muotolaatoissa on sama idea ja kahden eritavoin valmistetun pinnan välille syntyi vuoropuhelu.

Keittiön ja ruokailutilan lattia sen sijaan toimivat hyvänä esimerkkinä siitä, miten teollisesti valmistettua laattaa voi yhdistää käsin tehtyyn. Lopputulos on elävä, kun massatuote yhdistetään piensarjavalmisteeseen. Samoja laattoja on nähtävissä sisäänkäynnin lattiassa. Kaiken kaikkiaan Studio Karin Widnäsin valmistamia ja leimaamia piensarjana valmistettuja laattoja on yhteensä noin tuhat kappaletta. Erinomainen tapa signeerata seinät ja lattia.

Kaikki nämä pinnat edustavat niitä loputtomia mahdollisuuksia, jotka keraamikolla on. Seinämateriaalina käytettävän reliefin voi esimerkiksi rakentaa yhdistämällä kuperia ja koveria muotoja ja mallin, värin ja lasitteen voi päättää ja tilata oman mielen mukaan, myös elävöittämään valmiita pintoja. Terassin laatat on laitettu suoraan maahan, jota voi pitää puhtaasti kokeellisena ratkaisuna. Aika näyttää kuinka kauan ne kestävät luonnon armoilla.

Työtiloissa sijaitseva kauniisti kaareutuva kaakeliuuni on verhoiltu raku poltetuilla laatoilla. Uuni on yhdistelmä perinnettä ja nykyaikaa, lämmönlähde ekologisessa hengessä sekä jälleen Karinin uusi aluevaltaus. Keittiön takaseinä on verhoiltu mustilla, niin ikään käsin valmistetuilla laatoilla. Voimakkaasti valaistu musta laatta luo vaalean puun kanssa tehokkaan kontrastin. Kylpyhuoneen lattiassa ja kolmessa seinässä on samanhenkisiä suuria valkoisia laattoja, kun taas neljännellä seinällä on ”Aallokko” - vaihtelevasti aaltoilevista, mattavalkoisista muotolaatoista koottu koko seinän peittävä reliefimäinen pinta. Yhtä aikaa vaikuttava ja rauhallinen.

Jo perinteeksi muodostuneeseen, asuintiloissa joka heinäkuussa järjestettävään KOTONA –näyttelyyn Karin on kutsunut keramiikkataiteilijoita ympäri maailman. Näyttely yhdistää kauniilla tavalla keramiikkataiteen asuintiloihin, sekä esittelee samalla Studio Widnäsin ihailtua arkkitehtuuria myös sisätiloista käsin. Kansainvälisyys on Karinille itsestäänselvyys, mutta asuintilojen sisustuksessa näkyy Fiskarsin käsityöläisten kädenjälki huonekaluina, valaisimina, taiteena sekä veistoksellisina esineinä.

Studio Widnäs jakautuu selkeästi työ- ja asuintiloihin. Työtilojen yhteydessä on näyttelytila, jossa on myynnissä Karinin omaa tuotantoa. Pitkä ura keraamikkona on käsittänyt useita eri vaiheita, joka käsittää niin piensarjoina valmistetun käyttökeramiikan kuin uniikit teoksetkin. Merkillepantavaa on jatkuva kehitys ja uudistumiskyky. Karinin valamalla valmistamissa esineissä näkyy selkeästi tekijänsä kädenjälki sekä oma linja. Hänen suurin inspiraation lähde on ympäröivä luonto sekä matkat ulkomaille, etenkin Etelä-Koreaan.

Sanomattakin on selvää, että 350 neliömetrin kokoisen taiteilijakodin rakentamiseen on tarvittu poikkeuksellista tarmoa ja päättäväisyyttä. Studio Widnäsin rakentamista sen alusta loppuun seuranneet ovat nähneet myös epävarmuuden hetkiä, mutta siitäkään huolimatta Karin ei ole koskaan katunut valintaansa. Onhan eräs hänen mottonsa ”Usko itseesi”. Kaikessa on kuitenkin pohjimmiltaan kyse pelkästään työn tekemisestä. Ja jos ei muuta, niin virheistäkin oppii.

Karin on jo vuosien ajan valmistanut erimuotoisia ja värisiä ”Toivomusrasioita”, jotka toimivat takuuvarmasti. Itse hän kirjoitti paperilapulle sanan ”TALO”, poltti sen ja laittoi tuhkat rasiaan. Voilà.


Teksti: Carla Enbom